Langkau ke kandungan utama

Dara Gengster And The Geng


Tajuk: Dara Gengster And The Geng 

Penulis: Amarilis Rahim

Harga: 36

Sinopsis: NAMA aku, Dara binti Mat. Orang kampung panggil aku, Dara Gengster. Pasai apa depa panggil aku lagu tu? Panjang ceritanya tapi aku pendekkan... malam tu, aku dan kengkawan main mercun bola atas pokok rambutan. Waktu aku baling mercun tu ke bawah, ngam-ngam pak imam kami lalu. Terkejut beruk orang tua tu sampai motor dia terbabas dan menjunam secara front flip ke dalam parit. Tak pasai-pasai pak imam berbungkus macam mumia hidup kat hospital. Kesian oiii! Semuanya gara-gara aku pula tu.

Aku ada dua orang kawan baik. Bedah dan Busu. Bedah ni jenis cool tapi mudah koyak (sentap). Dia rajin tulis surat kat pakwe dia tapi akhirnya, pakwe dia kahwin dengan pompuan lain. Semua tu terjadi gara-gara aku juga. Sedih ooo! Busu pula jenis sengal. Dah lah sengal, dia punya ideologi dalam masak memasak memang tak boleh blah. Pernah sekali, aku makan kuih kaswi yang dia buat. Dalam resepi duk tulis dua sudu kapur. Dia pi tibai letak kapur barus dua sudu. Mau tak menggelejat aku. Ish, mujur kapur barus! Kalau kapur kasut? #Kuburkatastandby.

Inilah kisah aku dan kengkawan. Kisah kami muda-muda dulu. Kisah yang ditulis untuk mengenang kembali zaman nostalgik 90an. Zaman cintan cintun aku dengan bang posmen. Bedah dengan bang Jepri. Busu dengan bang Halim. Zaman tak dak handphone canggih. Tak dak Instagram, Whatsapp dan Facebook! Nak ambik gambaq pun guna kodak. Kalau nak bergayut dengan pakwe, pi taram duit syiling emas seringgit kat pondok telifon. Kalau guna telifon rumah, mesti buat isyarat tiga kali supaya tak kantoi dengan pak. Ampa pernah buat dak? Mengaku jelah aihhh...

Review: Dara, gadis kampung yang terkenal dengan kenakalannya sampai digelar Dara gengster. Tapi disebalik nakal tu, terserlah sikap kewanitaan, pandai masak dan suka menolong orang. Dalam diam ada jejaka² mengintai dia untuk dijadikan isteri. Dara ni  dibantu oleh 2 kawan karibnya Bedah dan Busu. Mereka bertiga selalu bersama baik dari segi bertanding mahupun membuat nakal. 

Mula² baca buku ini teringat kisah masa kanak².. zaman 90an.. budak² cintan cintun tulis surat dan balas surat.. bergayut di pondok telefon siap ada prepaid card lagi.. memang menggamit kenangan. 

Novel yang santai dan untuk gelak² sambil mengingat kenangan lalu. 

Rating: ⭐⭐⭐⭐/5

Ulasan