Langkau ke kandungan utama

Ice Cold: Murder, Coffee and Jessica Wangso




Tajuk: Ice Cold: Murder, Coffee and Jessica Wangso
Platform: Netflix (2023)

Ulasan: Adakah Jessica Wangso bunuh Mirna? Apa motif Mirna di bunuh? Kenapa dari kawan jadi pembunuh? Kenapa ramai orang nak tahu kes ini? Banyak soalan dan banyak tanda tanya. 

Mula-mula tengok documentary ini macam pelik? Apa motifnya? Sama ada mempertikalkan undang-undang atau hanya sebab nak bagitahu keadaan tak bernasib baik jadi Jessica Wangso di tuduh? Entah. Bagi saya bukti paling penting. Dan apabila hakim menjatuhkan hukuman bukan bererti hakim berat sebelah mahupun tidak. Itu semua berdasarkan bukti dinyatakan. Malahan Jessica Wangso pun ada kes dia Australia, jadi mana mungkin tu kes berlainkan? 

Kadang² kesian pada Jessica, kenapa dia tak menzahirkan emosi pada keluarga kawan dia, Mirna macam ayah Mirna bagitahu? Minta maaf ke? Takziah ke? Berunding ke? Ayah Mirna tu nampak tegas tapi dari sudut hati ayahnya tu tak la menakutkan walaupun selalu bawa pistol (Saya rasa itu cara dia pertahankan diri dia. Diakan orang kaya kan). Malahan tak salah dia mencari keadilan atas kematian anaknya. Sayu tengok dia tahan sedih di kubur anaknya. 

Tapi tu undang². Mungkin tak adil pada Jessica dan para peguam tapi mereka harus kemukaan bukti menunjukkan Jessica tak salah bukan saja bermotif mahupun tidak. Malahan racun tu pun kita tak tahu macamne rupanya? Semua panik ketik kejadian. Terlalu banyak saksi sebab kat situ kafe dan ramai orang makan. Maka cctv adalah bukti yang dipercayai dan saya rasa hakim pun tengok dari situ bukti dan kes² dari Australian yang membawa Jessica tu bersalah. 

Saya tak cakap Jessica Wangso bersalah, tapi tertanya kenapa? Mengapa? Bagaimana? Akibatnya musnah ikatan persahabatan. Sebab itu di panggil "Ice Cold"

Ulasan